søndag den 28. juli 2013

Hvordan bedømmer jeg, om 80/10/10 virker for mig?

Når man prøver noget nyt med håb om at opleve forskelle og forbedringer, er det helt naturligt at man hurtigt begynder at søge efter disse forskelle og forbedringer. Når vi begynder at spise anderledes, er det oftest med forhåbningen om at det vil gavne os på den ene eller den anden måde. Nogle beslutter at forsøge sig med 80/10/10 fordi de har en sygdom eller en lidelse, måske oven i købet en alvorlig en af slagsen. Andre vil bare gerne undersøge, om en ændret kost kan give dem fordele, som de ikke havde på deres gamle kost.



Uanset hvad den oprindelige motivation er for at prøve 80/10/10, er det fælles for os alle, at vi gerne ser forbedringer - og gerne hurtigt! Synlige forbedringer bekræfter os i at vi er på rette vej og motiverer os til at fortsætte. Omvendt er fraværet af forbedringer (eller måske oven i købet forværringer) demotiverende, og man kan ske at miste gejsten, eller måske blive bange for det ukendte, hvis man ikke har gjort sig klart hvordan kroppen fungerer.

Det er generelt ofte svært for mennesker at se tingene i et større perspektiv. Vi oplever for det meste tingene som direkte årsag-virkning effekter. Hvis jeg bestemmer mig for at leve af bananer en hel dag, og så i løbet af dagen oplever hovedpine, vrøvl med maven og måske andre ubehagelige symptomer, som ikke plejede at være der, er det meget naturligt at tænke, det må være bananernes skyld. Ligesådan hvis jeg bestemmer mig for at leve af bananer i nogle dage for at se, om 80/10/10 kan hjælpe mig af med min forstoppelse, og jeg ikke oplever nogen forbedring, er det meget naturligt at tænke, at 80/10/10 ikke har nogen virkning.

Et klassisk eksempel er citrusfrugter og halsbrand; jeg spiser et antal syrlige frugter og  bagefter får jeg halsbrand. Hvad tænker jeg umiddelbart? At citrusfrugterne har givet mig halsbrand selvfølgelig! Men hvad jeg er nødt til at vide her er, at citrusfrugter i sig selv ikke forårsager halsbrand. Det kan de derimod gøre, hvis maven forinden er fyldt med ufordøjet fedt fra dagen før (eller andre tungt-fordøjelige fødevarer for den sags skyld). Det er for så vidt hverken citrusfrugterne eller fedtet, som har givet mig halsbrand, men den dårlige kombination. I dette tilfælde ville jeg så vælge fedtet fra og spise citrusfrugterne, fordi citrusfrugterne er nødvendige for mig, fedtet er ikke.

Hvad man her bør lægge mærke til er, at det er strengt nødvendigt, at jeg ser tingene i et større perspektiv, for at jeg kan drage nogen meningsfuld konklusion af mine oplevelser. Ellers kunne jeg blive ved med at gå rundt og tro, at jeg ikke kan tåle citrusfrugter (hvilket ville være en stor skam!).

Vi har det svært med at ting tager tid inden vi kan se de tydelige resultater. Vi har det også svært med at vi muligvis først ser de egentlige resultater, når vi dedikerer os selv fuldt ud til løsningen på vores problemer. Det er let at indtage den følgende logiske position: Når jeg spiser usundt, får jeg det dårligt. Når jeg spiser sundt, får jeg det godt. Derfor må jeg få det bedre, jo sundere jeg spiser. Dette vil sikkert ofte være tilfældet, men man skal bestemt ikke regne med det! Man kan sagtens komme fra at spise en typisk dansk (i mine øjne usund) kost og have forskellige ubehagelige symptomer herpå, og så gå over til at inkorporere mere frugt og grønt i sin kost, med forhåbning om at få det bedre, uden at man rent faktisk får det bedre.

Nogle gange kan det være nødvendigt, at man fuldstændigt afstår fra de skadelige fødevarer,   inden man mærker en reel forskel. Dette skyldes at man ikke kan tage hverken antallet eller graden af symptomer som et mål for hvor usundt man spiser. Og den anden vej rundt; det, at man spiser mere eller mindre usundt, bevirker ikke nødvendigvis at antallet eller graden af symptomer stiger og falder proportionelt hermed.

Symptomerne er ikke det egentlige problem, men blot problemets ansigt. Hvis det andet var tilfældet, skulle der jo f.eks. begynde at blive dannet en lillebitte kræfttumor i tarmen, hvis vi spiser lidt kød, en større hvis vi spiser mere kød, og en kæmpestor tumor hvis vi spiser meget kød. Men sådan er det ikke. Kroppen forsøger hele tiden at håndtere alle de giftstoffer, vi fylder den med. Hvis vi vælger at antage, at kroppen har en vilje, kan man sige at kroppen vil at den skal være symptomfri så længe som muligt. Nogle mennesker kan spise rigtig dårligt hele deres liv umiddelbart uden at opleve symptomer. Andre mennesker kan blive syge selvom de har levet sundere end de fleste.

Kroppen bliver selvfølgelig mere velfungerende jo sundere vi spiser. Men det betyder ikke at symptomer nødvendigvis bliver mindre jo sundere vi spiser. Man kunne ønske at det hang sådan sammen – for så ville de fleste mennesker garanteret være langt mere motiverede for at leve sundt – men naturen er ikke perfekt i den forstand, men gør det ”kun” så godt, som den kan. Vi skal huske på at naturen for så vidt slet ikke er gearet til, at man overhovedet kan leve i uoverensstemmelse med de naturlige principper. Mennesket er det første dyr nogensinde, som har ”formået” at fjerne sig selv fra sine naturlige omstændigheder.

Hovedessensen af dette er, at man i nogle tilfælde er nødt til at tage den helt ud, før man kan svare på om det egentlig hjælper på et konkret problem. Det kan f.eks. være at jeg har problemer med fordøjelsen. Måske vælger jeg at følge 80/10/10 programmet fuldstændigt, dvs. kun friske, modne, hele frugter og grøntsager og intet andet, bortset fra at jeg stadig tilsætter salt til min mad fordi jeg ”ikke kan undvære det”. Selvom jeg har lagt hele min kost om til 80/10/10, kan saltet alene sagtens tænkes at forårsage, at jeg ikke ser nogen bedring af mit problem. Her kunne jeg let fristes til at tænke, at når jeg nu har lagt 98% af min kost om, så kan det da ikke passe at det, at jeg lige mangler de sidste 2%, kan være skyld i, at jeg ikke ser den mindste bedring af mit problem. Men det er lige præcis hvad det kan! Symptomer tiltager og aftager ikke proportionelt, men snarere i "kvantespring".

Man kan sige lidt kækt, at hvis du ikke følger 80/10/10 – hvilket vil sige at følge programmet fuldstændigt og uden undtagelser – så kan du heller ikke regne med at se de resultater, som 80/10/10 gerne skulle give dig. Og selvom du følger 80/10/10 til punkt og prikke, kan du stadig ikke være sikker på at se de ønskede resultater i løbet af den første uge, eller måned for den sags skyld.

Naturen arbejder langsomt men sikkert. Der er ingen der har sagt at det er let at holde motivationen, især ikke når alting er gennemsyret af vores moderne resultatorienterede mentalitet. Men 80/10/10 er livsstilen, som indordner sig vores biologiske design som art, og du kan derfor være helt sikker på, at du ved at følge 80/10/10 giver din krop de absolut optimale betingelser for at helbrede sig selv og holde sig stærk og sund, hvilket gerne skulle give sig udslag i, at du oplever en helbredelse af (eller i hvert fald en bedring af) dine symptomer - med tiden. For nogle går det hurtigt, for andre går det langsomt, kun en ting er sikker; hvis du aldrig prøver det fuldt ud, skal du ikke regne med at opnå de fordele, som en 100% 80/10/10 kan give dig.

PS. Hermed skal ikke forstås, at det nødvendigvis er alt eller intet. Jeg vil selvfølgelig anbefale alle, at følge en 100% 80/10/10 kost, fordi det er den absolut sundeste kost, der findes for mennesker. Men det er selvfølgelig til hver en tid bedre at en del af ens kost består af frugt og grønt, end at det slet ikke er en del af kosten. Men vent med at bedømme 80/10/10's fulde potentiale, før du har givet det en chance i praksis :)


Skrevet af Tor Brandt
24/10 2011

Ingen kommentarer:

Send en kommentar